Guide til å løse en 2x2 Rubik's Cube

Lær å løse en 2x2 Rubik's Cube med denne enkle begynnerguiden som viser deg trinn for trinn hvordan du løser en 2x2 mini kube.

2x2 Cube Guide

Lær å løse en 2x2 Rubik's Cube

Er du klar til å mestre en 2x2 Rubik's Cube? Med denne enkle og trinn-for-trinn guiden vil du raskt lære hvordan du løser kuben. Vi viser deg en lett metode, perfekt for nybegynnere!
Å løse en 2x2 Rubik's Cube (eller "Pocket Cube") er litt enklere enn en vanlig 3x3 Rubik's Cube fordi det er færre brikker, men metoden ligner fortsatt den større kuben.

Kom i gang!

For å løse kuben må du lære noen algoritmer som vil veilede deg gjennom prosessen. Algoritmer er som oppskrifter, der hver bokstav representerer en spesifikk bevegelse du må utføre på kuben. Når du lærer disse bevegelsene, vil det føles som å huske en liten dans!


Nedenfor er en kort oversikt over de engelske termene vi bruker for å beskrive bevegelsene.

Bevegelsesnotasjoner

R

R = Høyre side med klokken

R'

R' = Høyre side mot klokken

L

L = Venstre side med klokken

L'

L' = Venstre side mot klokken

U

U = Øvre side med klokken

U'

U' = Øvre side mot klokken

F

F = Forside med klokken

F'

F' = Forside mot klokken

D

D = Underside med klokken

D'

D' = Underside mot klokken

B

B = Bakside med klokken

B'

B' = Bakside mot klokken

Hvis en bevegelse må utføres to ganger, legg til et "2" etter bokstaven, f.eks. F2.

Trinn 1: Løsning av første lag

Vi starter med å løse den hvite siden.

Kube med øverste lag løst

Finn det hvit/rød/blå hjørnet på kuben din. Når du har det i riktig posisjon (se bildet til høyre), kan du fortsette.

Kube med hvit/rød/blå hjørne i riktig posisjon

Finn deretter det neste hjørnet: hvit/oransje/blå. Først må du plassere det under posisjonen der det skal være, som vist på bildet.

Kube med øverste lag løst

Deretter må du gjøre R' D' R (heisen) for å få hjørnet opp til øverste lag.

Kube som viser R' algoritme, dreie høyre side ned Kube som viser D' algoritme, dreie bunnlag til venstre Kube som viser R algoritme, dreie høyre side opp

Hvis det ikke passer direkte inn, bruk algoritmen R' D' R D for å rotere det riktig (gjenta til den hvite fargen vender opp).

Kube som viser R' algoritme, dreie høyre side ned Kube som viser D' algoritme, dreie bunnlag til venstre Kube som viser R algoritme, dreie høyre side opp Kube som viser D algoritme, dreie bunnlag til høyre

Gjenta denne prosessen for de to gjenværende hjørnene: hvit/oransje/grønn og hvit/grønn/rød.

Hvis hvit ikke vender opp når hjørnet er på plass, bruk R' D' R D igjen.

Når alle fire hvite hjørner er på plass, har du nå løst første lag.

Trinn 2: Plassering av hjørnene i siste lag

Vend kuben din slik at den hvite siden er ned. Nå skal vi plassere de gjenværende hjørnene i deres riktige posisjoner.

1: Finn et hjørne der alle tre fargene passer sammen med de nærliggende sidene.

Se bildene nedenfor for et riktig og feil hjørne.

Kube der hjørnet er feil, men fargene matcher

Det kan se ut som vist på bildet

Kube der hjørnet er feil, og fargene matcher ikke

Eksempel på feil hjørne

2: Merk at bare ett hjørne skal matche. Hold kuben slik at det hjørnet som matcher er foran/øverst/til høyre.

Bruk denne algoritmen for å flytte de tre andre hjørnene rundt: 

U R U' L' U R' U' L

(Gjenta hvis hjørnene ikke er flyttet til riktig posisjon)

Hvis du ikke får ønsket resultat etter et par forsøk med en algoritme, dobbeltsjekk om du holder kuben riktig.

Kube som viser U algoritme, dreie topplag til venstre Kube som viser R algoritme, dreie høyre side opp Kube som viser U' algoritme, dreie topplag mot høyre Kube som viser L' algoritme, dreie venstre side opp
Kube som viser U algoritme, dreie topplag til venstre Kube som viser R' algoritme, dreie høyre side ned Kube som viser U' algoritme, dreie topplag til høyre Kube som viser L algoritme, dreie venstre side ned

Trinn 3: Roter hjørnene for å få gul øverst

Når hjørnene er plassert riktig, må vi sørge for at den gule siden vender opp.

Hold kuben din slik at hjørnet du vil rotere er foran/øverst/til høyre. Se bildet for eksempel.

Kube som viser et hjørne som er plassert feil

Bruk følgende algoritme: R' D' R D Gjenta til gul er øverst.2: Dreie topplaget (U) slik at det neste hjørnet er i samme posisjon, og gjenta algoritmen til alle fire hjørnene har gul øverst. Hvis alle hjørnene er gule på toppen, og alle sidene matcher hverandre, har du nå løst din 2x2 kube!

Kube som viser R' algoritme, dreie høyre side ned Kube som viser D' algoritme, dreie bunnlag til venstre Kube som viser R algoritme, dreie høyre side opp Kube som viser D algoritme, dreie bunnlag til høyre

Konfetti Fantastisk! Konfetti

Du har nå løst din 2x2 Rubik's Cube! Øv deg noen ganger, og snart vil du kunne imponere vennene dine med hvor raskt du kan klare det.

Over 200 000 fornøyde kunder 💙

Enestående

sikkerheds pilot

MasterCubeStore er avhengig av fornøyde og glade kunder

Se anmeldelser på Trustpilot →